- Het containerschip Ever Given dat sinds vorige week dinsdag het Suezkanaal blokkeerde, is losgemaakt en vaart weer op eigen kracht.
- Bij de operatie om het schip los te trekken kwamen zeker elf sleepboten te pas.
- Ook als het Suezkanaal weer bevaarbaar is, kan het nog geruime tijd duren voordat de afhandeling van containers weer op schema ligt.
Het in het Suezkanaal vastgelopen containerschip Ever Given is maandag echt los. Nadat maandagochtend de achtersteven van het schip loskwam, is nu ook de voorkant los. Het schip is op eigen kracht weer onderweg.
Ook de rest van het scheepvaartverkeer komt weer op gang, volgens de kanaalautoriteit. De Ever Given was vorige week dinsdag in een zandstorm overdwars in het zuidelijke deel van het Suezkanaal komen te liggen.
Het gespecialiseerde Nederlandse bedrijf Smit Salvage, onderdeel van baggeraar en maritiem dienstverlener Boskalis, was betrokken bij de bevrijdingsoperatie. Daarbij werd gebaggerd en werden elf gewone sleepboten en twee krachtige zeesleepboten ingezet. Topman Peter Berdowski laat weten “bijzonder trots” te zijn op “het uitstekende werk dat het bergingsteam ter plaatse en de vele collega’s van Smit Salvage en Boskalis thuis hebben verricht”.
Daarmee wist de baggeraar de “uitdagende operatie onder het toeziend oog van de wereld tot een goed einde te brengen”. “De tijdsdruk om deze operatie te voltooien was evident en ongekend groot en het resultaat toont eens te meer onze unieke capaciteiten”, aldus Berdowski.
De scheepsschroeven werden voor baggeraars vrijgemaakt uit de modder in het Suezkanaal. Ook werd een hijskraan ingezet om containers van het schip te lossen, om zo het gewicht te verminderen.
De 400 meter lange en 224.000 ton wegende Ever Given liep vorige week dinsdag vast in het Suezkanaal en lag dwars over de belangrijke vaarroute voor scheepsverkeer tussen Azië en Europa.
Mogelijk kon het schip door de harde wind en een stofstorm niet meer sturen. Menselijke fouten zijn echter niet uitgesloten. Het onderzoek naar de toedracht van de blokkade was nog niet begonnen voordat het schip werd vlotgetrokken, zei voorzitter Osama Rabie van Suez Canal Authority afgelopen weekend.
Haven Rotterdam ziet nog maanden vertraging door drukte bij containerterminals
De problemen als gevolg van de opstopping in het Suezkanaal door het vastzittende containerschip Ever Given kunnen nog "weken tot maanden" gaan duren, zegt de Rotterdamse containerterminal ECT. Dat komt omdat er straks, wanneer schepen weer door het Suezkanaal kunnen, waarschijnlijk veel schepen tegelijk op Rotterdam afkomen. De containerterminal is inmiddels druk bezig met het treffen van voorbereidingen op de aanstaande drukte.
Als het schip deze week loskomt, is nog niet alles opgelost, benadrukt een woordvoerder van ECT. "Door de ontstane file van schepen, zullen er nog meer vertragingen ontstaan dan er al zijn." De zegsman benadrukt dat het scheepstransport een zeer strakke planning heeft én alle import en export ingehaald moet worden, waardoor het nog lang zal duren voor alles weer normaal is.
Het is volgens ECT op dit moment nog moeilijk in te schatten wanneer de extra drukte zal komen, omdat nog niet duidelijk is wanneer het Suezkanaal weer bevaarbaar zal zijn.
De containerterminal maakt continu inschattingen van de verwachte toestroom aan schepen en informeert onder meer rederijen hierover. Wanneer te veel schepen tegelijk aankomen in Rotterdam, zullen ze waarschijnlijk moeten wachten op zee, legt de woordvoerder uit.
Suezkanaal goed voor 12 procent van de wereldhandel
Door de opstopping was een enorme file aan wachtende schepen ontstaan aan beide kanten van het Suezkanaal. Volgens de Suez Canal Authority lagen zondagmiddag meer dan 320 vaartuigen te wachten, zoals containerschepen en olietankers.
Ongeveer 12 procent van de wereldwijde goederenhandel loopt via het Suezkanaal. Normaal gesproken wordt dagelijks voor bijna 10 miljard dollar aan goederen door de 193 kilometer lange waterweg tussen de Rode Zee en de Middellandse Zee vervoerd.
Een lange blokkade kan grote gevolgen hebben voor de wereldhandel, met bijvoorbeeld leveringsproblemen voor winkels en tekorten van bepaalde goederen in de industrie. Ook Nederlandse winkelketens als Blokker, Action en HEMA kunnen problemen krijgen bij de bevoorrading.
De blokkade van het Suezkanaal zorgt voor zo’n 340 miljoen euro schade per uur, schat de Britse scheepvaartskrant Lloyd’s List.
Sommige rederijen kozen er vanwege de blokkade voor hun schepen om te laten varen rond de Zuid-Afrikaanse Kaap de Goede Hoop. Onder meer containervervoerders Maersk en CMA GGM namen dat besluit om de blokkade te omzeilen.
Dat zorgt voor duizenden kilometers aan extra vaarafstand en kan honderdduizenden dollars aan extra kosten opleveren voor schepen, bijvoorbeeld aan brandstof. Ook wordt de uitstoot groter als schepen langer moeten varen."